Tekstforfatter

Derfor er kvaliteten af dine tekster så vigtigt

Kender du forventningens glæde, når du opdager, at din yndlingsroman bliver filmatiseret? Eller at der er en film på vej om historiske begivenheder, der interesserer dig og berører dig dybt?

Åhhh, den søde ventetid, mens du glæder dig til at møde hovedpersonerne i – næsten – levende live. Til at se scenerne udspille sig og igen blive rørt og forsvinde ind i fortællingen. 

Og når du sidder alt for dybt nede i et mørt biografsæde med favnen fuld af popcorn, og forløsningen endelig er inde for rækkevidde… så skuffer filmen! Du kan ikke helt sætte en finger på, hvorfor. Men det gjorde den. Det ramte dig ikke lige i hjertekulen, at hovedpersonens heltegerning kostede ham livet. Du sled heller ikke stoffet af sædets kant, da fjenden dukkede op i et overraskelsesangreb. Den var da okay – jovist. Men den rørte dig ikke. Og den fastholdt dig ikke i sit univers.

Hvorfor ikke? Var det mangelfuldt skuespil? Forkert cast? Dårligt manuskript? 

Ofte er det faktisk klipningen. De færreste tænker over, hvor vigtigt et virkemiddel klipningen er, og hvor stor betydning den har for produktionens kvalitet. De fleste ser den bare som et værktøj til at drive fortællingen.

Men kvaliteten af den afgør, hvorvidt du bliver overbevist og draget ind i fortællingen. Det er det samme med tekst. Rytmen i sætningerne, ordvalgene, tegnsætningen, variationen og opbygningen. Det er det, der afgør, om læseren drages ind i teksten og læser den til ende. Og om læseren tager positivt imod dit budsskab eller historie og er efterladt med et positivt indtryk af afsenderen. Altså dig. 

Derfor skal dine tekster være af høj kvalitet, og de skal være grammatisk korrekte.

Også kvalitetstekster til din hjemmeside er noget, du bør prioritere højt i din inbound marketing. Hvert kontaktpunkt på kunderejsen skal være så stærkt, at det driver kunden videre til det næste. Og her spiller kvalitets-content en afgørende rolle. 

Med en interessant case, blogindlæg eller nyhed, der rammer lige ned i din målgruppes sweetspot og tilbyder reel værdi, kan du drive trafik fra dine SoMe-kanaler og Google og fastholde dem på dine egne medier. Og det har stor værdi. De skal blive hængende og læse mere og klikke videre blandt alt dit spændende indhold.

Men for at lykkes med det, kræver det, at teksten er interessant og bygget op, så læsningen er svær at afbryde, og det kræver, at dine CTA’er er relevante og rigtige. Det er vigtige parametre i din målsætning om at opbygge en relation med din målgruppe, og det er vigtigt for dit SEO-arbejde, hvis du gerne vil rangere højt organisk på Google.