Return On Investment Beregner

Formlen du skal bruge til din digitale vækst

De fleste krummer tæer bare ved tanken om komplekse matematiske formler. Og det bliver for mange kun værre af, at de ovenikøbet skal tænke i digitale måleenheder, KPI’er og fremmede termer. 

Men! Her kommer den gode nyhed – det behøver ikke at være så komplekst endda. Vores beregner hjælper dig igennem hele formlen, der spytter resultatet ud i et transparent format. Og transparensen er nøglen til at forstå, hvordan dit site performer, og hvilke tiltag du skal lave for at opnå bedre resultater. Derudover viser beregneren, hvor meget du får tilbage for hver krone, du investerer i din markedsføring. 

Lad os komme igang!

 

Først er det vigtigt at forstå, at succesen af dit site måles af tre hoved-KPI’er. Disse er:

Trafik  ·  CVR%  ·  AOV

Og hvad betyder dette?

Trafik siger sig selv. Og vi arbejder med antal besøg (ikke besøgende).

CVR er konverteringsraten der måles i %. Husk, en konvertering behøver ikke altid at være et køb.

AOV er “Average Order Value”. Altså den gennemsnitlige værdi af hver ordre. Sælger du ikke varer eller ydelser, må du indtaste den værdi, du mener en konvertering er værd for dig.

Indtast dine data i de fem øverste felter. Beregningerne og resultaterne kommer frem i de næste seks felter.

Under beregneren finder du en oversigt over, hvilke tiltag du kan gøre for at opnå bedre resultater.

Klik på pilen for optimeringsmuligheder

Hvad kan du selv gøre?

Optimeringsmuligheder

Trafik

Trafik parameteren har den fordel, at man kan købe sig til stort set al den trafik, man kunne ønske. Men! Her skal man træde varsomt, for ikke al trafik konverterer lige godt (og noget konverterer slet ikke). Derfor skal du bruge beregneren til at finde ud af, hvor du får mest for pengene.

Brug fx Google Analytics til at isolere / filtrere én trafik-kilde ad gangen, og tast dennes tal ind i beregneren.

Den trafikkilde, der giver dig mest for pengene, skal du investere mere i, og resten skal du optimere via tragte, pixels, re-targeting mm.

CVR (konverteringsraten)

Konverteringsraten er en meget spændende KPI. Det er den, fordi at et enkelt løft i procent-point giver store resultater i omsætningen, som du kan se i eksemplet i tabellen foroven. Der findes et hav af optimeringsmuligheder, og det er egentligt et stykke arbejde, der aldrig bør stå stille. En lav CVR er under 1%, og en høj er typisk over 4% (afhængigt af branche og sæson). Her er et par gode eksempler på optimering af konverteringsraten.

Skriv fyldige produktbeskrivelser. Husk på, at shopperen kun har billedet og teksten, der skal overbevise dem.

Gør brug af UGC for “social proof” (User Generated Content) fx anmeldelser, influencers etc.

Optimér dit check-out flow, så der ikke er for meget friktion. Dette gælder også i forhold til at tilbyde de rette betalingsmuligheder.

AOV (Average Order Value)

AOV’en kan synes som et svært parameter at optimere, men der er faktisk meget, man kan gøre for at få bedre resultater. Her er det igen vigtigt at illustrere, at et lille løft i AOV kan gøre en stor forskel. Fx vil 500 ordrer med en AOV på 300 DKK give en omsætning på 150.000 DKK, mens 500 ordrer med en AOV på 380 vil give en omsætning på 190.000 DKK. Og hvordan kan man så optimere AOV’en?

Sørg for åbenlyst at tilbyde supplerende produkter som fx batterier (cross-sell).

Tilbyd rabatter ved køb af flere produkter (up-sell).

Lav “product-bundles”, hvor du samler “pakker” af produkter, der åbenlyst hører sammen som fx grill-redskaber sammen med en grill.

Giv shopperen mulighed for gaveindpakning til eksempelvis 19 DKK.