Dine tekster skal fange – og din kommunikation skal drive handling

Dine tekster skal fange – og din kommunikation skal drive handling

Det er ikke nok at fortælle, at din virksomhed er vigtig og leverer kvalitet – hvad enten det er et produkt eller en ydelse. Hvis din kommunikation ikke giver kunderne lyst til at købe, så er den spild af både tid og penge, og du kan annoncere lige så tosset du vil, uden at det for alvor batter.

Hvis dit publikum skal vælge at bruge dyrebar tid på dit indhold, så er det vigtigt, at dine tekster er levende og stærke – og at de kommer fra kernen af din virksomheds eller institutions DNA og værdiskabelse. 

Derfor er det afgørende, at din kommunikation har rod i din virksomheds DNA, for den skal ramme din målgruppe lige der, hvor det kan mærkes. Der, hvor de forstår og mærker din værdi for dem, og hvor de får lyst til at købe dit produkt eller din ydelse. Eller som minimum får lyst til at fortsætte til næste kontaktpunkt på deres kunderejse.

Det er nemlig der, dine kunders rejse mod konvertering starter. Kernekommunikation af høj kvalitet skaber leads og driver din kunders rejse videre ned i salgstragten. Vil du bliver klogere på kernekommunikation og høre om, hvordan jeg kan hjælpe med at identificere og formulere den? Så læs mere her

Dit content skal drive kunderejsen

Der findes enorme mængder indhold fra virksomheder, uddannelsesinstitutioner og andre, der alle kæmper om specifikke målgruppers kostbare tid. Og det er få minutter – ofte kun sekunder – du har til fange deres opmærksomhed og drive deres rejse mod dig videre til næste stadie.

Derfor er det afgørende, at det indhold du serverer for dem, er af høj kvalitet og skaber reel værdi. Det er grunden til, at content marketing vinder frem. Hvis du har store og langsigtede ambitioner om at ramme din målgruppe og øge din konvertering, så er det en god idé at satse på content marketing. Vil du vide mere om, hvorfor der er så stort et vækstpotentiale i kvalitets-content? Så læs mere her

Tekstforfatter

Hvorfor skal du investere i god tekst? Går læseren overhovedet op i, hvordan den er skrevet? 

Ja, det gør de. Det ved det bare ikke nødvendigvis selv. Og du skal investere i gode tekster, fordi kvalitet af din tekst er vigtig. Meget endda. Faktisk er den helt afgørende for, hvordan dit publikum (og Google) opfatter din virksomhed og din virksomheds troværdighed. 

Måden, hvorpå den er skrevet, har stor betydning for, hvordan din modtager opfatter og forstår dit budskab eller historie. Og det vil du jo gerne have kontrol over.

En tekst kan drage læseren ind og påvirke ham eller hende, eller den kan ende som endnu en af de mange tekster, som ingen læser til ende. Dem flyder internettet flyder over af. Faktisk er der så meget ligegyldig tekst derude, at du kan adskille dig ved at servere interessante og velskrevne tekster, som drager dit publikum ind i den historie, du fortæller. 

Vil du styrke dit brand og din vækst med kvalitetstekster og content? Så læs mere her

PR

Har du endnu ikke tænkt i PR-baner, er der god grund til at starte nu. Med redaktionel omtale kan du nemlig styrke dit brand og opnå synlighed, og begge dele er der stor værdi i.

Mange har fået øjnene op for værdien af presseomtale. Men hold da tryksværte, hvor bliver der spildt meget tid og mange penge på pressemeddelelser og PR-indsatser, der ikke har en chance. I min tid som journalist på Politiken og DR er det meget få pressemeddelelser og PR-indsatser, der har ført til publiceret journalistik fra min hånd.

Og hvorfor er det så, at så mange rammer ved siden af?

Jo, det er skam, fordi journalistik ikke er noget, man bare lige praktiserer og udøver. Det er en benhård uddannelse, og den har nogle af landets strengeste optagelseskrav. Min egen journalistuddannelse fra Roskilde Universitet tog seks år. Den er dermed verdens længste journalistuddannelse – hvilket egentlig er ret flot for vores lille land.

Det siger noget om, at journalisterne ude på redaktionerne som udgangspunkt har en høj standart. Og derfor skal dit PR-materiale være af høj kvalitet.

Som journalist vil man have historien foræret. Hvad er vinklen? Hvorfor er det relevant? Hvad er nyhedskrogen? Og hvad er de samfundsrelevante tal, oplysninger og dokumentationer, der gør, at der er en reel historie, og journalisten ikke risikerer at spilde kostbar tid?

Vil du vide mere om, hvordan du kan få gavn af PR? Så kan du læse mere her

Storytelling

Kær vækstdrivende kommunikationsmetode har mange navne: Corporate Storytelling, Brand Storytelling og Strategisk Storytelling for at nævne nogle få. Det oprindelige navn er – wait for it – historiefortælling.

Tadaaaa!

Selvom det lyder lækkert og avanceret med de faglige udtryk, så er der ikke noget nyt under solen her. Gode historier har været brugt til at formidle budskaber og drive adfærd lige så længe, vi kan spore mennesket tilbage.

”Børn, gå ikke ud i skoven alene. Der bor en ulv. Den er glubsk og snedig, og den narrer børn og spiser både dem og deres bedstemødre!”

Lyder det bekendt? Ja, det gør det. For det er en god historie – og gode historier får liv.

Biblen er endnu et godt historisk eksempel på storytelling. Enhver ligning i de gamle tekster er historier, der skal drive vores adfærd og regulere vores moralske kompas.

Ved at formidle gennem historier aktiverer du modtagerens hjerne, så den relaterer til velkendte følelser og bringer sanserne i spil. Vil du blive klogere på, hvad storytelling er? Så læse mere her

Mette er en nærværende og lyttende underviser. Selve undervisningen er praksisnær og af meget høj faglighed, og jeg har udviklet mig og lært meget på kurset.
Jeg kunne fra start bruge de ting, jeg har lært af Mette i mit arbejde. Jeg har fået en meget stærkere forståelse for mekanismer og effekten af min kommunikation, og jeg tolker og analysere langt mere på kommunikationen i det daglige nu end tidligere. Det gælder både skriftlig, mundtlig og digital kommunikation.

Mikkel StampeTelefonagent i Gældstyrelsen

”Med et usædvanligt godt og nænsomt blik for strategien, budskabet og helhedsindtrykket har Mette gennemskrevet alle tekster på hjemmesiden. Hun ved, hvad teksterne kan og skal, og hun formår at få både grammatikken, budskaberne og ”tone of voice” til at sidde lige i skabet.”

Henrik VæverSelvstændig konsulent

"Mette Brudvig har via workshop og efterfølgende møder hjulpet os med at finde ind til kernen af vores virksomhed, så vi kan kommunikere til vores kunder, så de forstår, hvem vi er, og hvorfor vores produkter har værdi for dem. Det har været en stor hjælp at få formuleret klare budskaber i vores kommunikation både internt og eksternt. Vi har følt os i rigtig gode hænder hos Mette, som lytter og forstår og bringer energi ind i processen. Hun har desuden en særlig evne til at guide én ind til den kerne, man ikke selv kan få sat ord på"

Peter DubgaardDirektør og indehaver af Resense Denmark

Mette har hjulpet virksomheden med PR og har skrevet flere debatindlæg for os, som er blevet trykt i Politiken. Mette arbejder dybt professionelt og eksekverer lynhurtigt, så vi har kunnet nå at spille os selv på banen i vigtige dagsordener og debatter. Samarbejdet med Mette har været professionelt, behageligt og konstruktivt, og hun har været dygtig til på kort tid gennem egen research og interview med mig, at forstå vores virksomhed, vores marked og vores formål med PR indsatsen. Det er ingen tvivl om, at hendes store erfaring, kendskab og netværk i mediebranchen er det, der gjorde at alt hun producerede for os, blev bragt i et landsdækkende medie.

Kenny HolmDirektør i Woodfiber

Mette var moderator for den politiske debat på campus Aabenraa i forbindelse med UC SYD’s professionsfestival i september 2021. Mette gav fra starten af vores kontakt et indtryk af grundighed mht. forarbejdet og udviste stor samarbejdsvilje omkring formen for den forberedende proces.
Afviklingen af debatten var en meget positiv oplevelse, både for paneldeltagere og tilhørere. Mette fremstod professionel, velforberedt og indsigtsfuld i forhold til opgaven. Mette havde en stor aktie i, at debatten blev både levende og dialogbaseret.
Jeg kan klart anbefale Mette til en opgave som denne.

Camilla MoesgaardStudieleder på UC Syd

Jeg havde Mette som underviser i 8 hele dage i Kommunikation i Praksis. Som underviser er Mette utrolig kompetent, sød og imødekommende, og undervisningen var fyldt med gode eksempler, der gjorde stoffet håndgribeligt.

Mette er en underviser med stor og smittende energi, der er velforberedt og inspirerende, og hun er altid klar på at lytte til eleverne og tage dem seriøst, hvilket for os kursister skabte et rigtig godt læringsmiljø.

Mette skabte en rar og tryg atmosfære, og undervisningen var en god blanding af ren forelæsning, diskussion og gruppearbejde. Det gjorde, at der kom afveksling i de ellers lange dage. Fagligt var niveauet højt, så vi blev udfordret, men det blev gjort på en måde, så man udviklede sig og ikke følte, at ens grænser blev ubehageligt overtrådt.
Gennem kurset har jeg lært meget om kommunikation og fået et helt nyt syn på og respekt for det at kommunikere præcist og hensigtsmæssigt i forhold til min modtager. Jeg har fået en langt bedre forståelse for min målgruppe, og for hvad det vil sige at skrive til en bestemt målgruppe. Jeg er ikke i tvivl om, at al den nye viden om og forståelse for kommunikation vil hjælpe mig til i fremtiden at gøre mit arbejde endnu bedre.

Lena MolinKursist på Kommunikation i Praksis

"I Nomotec ApS bruger vi Brudvig til både strategi, tekster og interviews.
Det har altid været en positiv oplevelse, da Mette er top-professionel og skarp til at sætte sig ind i virksomheden og fokuspunkterne og tænke med. Hun kommer med gode og stærke perspektiver og har en særlig evne til at nå ind til kernen gennem samtale og interviews. Det, hun leverer, er altid noget, der kan bruges og er på højt niveau og af høj kvalitet.
Jeg giver Brudvig mine bedste anbefalinger

Klaus BrockDirektør i Nomotec Aps